Hantering av personuppgifter
Vi är engagerade i att alltid skydda din integritet.
Denna integritetspolicy för Flora Assistans (nedan kallat ”Vi”, ”Oss” eller ”Företaget”) reglerar behandlingen av personuppgifter.
Policyn uppdateras regelbundet för att följa aktuell lagstiftning och riktlinjer. Senaste uppdateringen genomfördes den 2023-08-23.
Vårt Syfte
Flora Assistans värnar om din integritet och följer EU:s dataskyddsförordning, General Data Protection Regulation (GDPR), som trädde i kraft den 25 maj 2018. Denna integritetspolicy gäller alla behandlingar av personuppgifter och inkluderar både strukturerad och ostrukturerad data.
Vi strävar efter att med tydlighet och överskådlighet beskriva hur Flora Assistans hanterar dina personuppgifter.
Begreppsförklaring
- Personuppgift: All information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande fysisk person.
- Registrerad: Personen som personuppgiften gäller, det vill säga den individ som kan identifieras genom uppgifterna.
- Personuppgiftsbehandling: Åtgärder kring personuppgifter, inklusive insamling, registrering, organisering och strukturering, oavsett om de utförs automatiskt eller ej.
Dataskyddsansvariga
Styrelsen med verksamhetsansvarig ansvarar för att personuppgiftsbehandling inom Flora Assistans följer GDPR. De säkerställer årlig uppdatering av integritetspolicyn vid behov.
Flora Assistans styrelse åtar sig att följa policyn och håller den aktuell i enlighet med nya och ändrade regelverk.
Riktlinjer för GDPR
Vår styrelse och samtliga medarbetare har förbundit sig att följa policyn i förhållande till GDPR.
Genom att fylla i och skicka formulär på vår webbplats godkänner du även tillfällig lagring av dina kontaktuppgifter. Detta görs för att vi ska kunna återkoppla till dig angående ditt ärende.
Rättsliga Krav
Flora Assistans följer GDPR:s principer, inklusive kraven på laglighet, ändamålsbegränsning, uppgiftsminimering, korrekthet, lagringsminimering, integritet och konfidentialitet.
Vi dokumenterar kontinuerligt vår behandling av personuppgifter i vårt register.
Vi följer upp och utvärderar behandlingen av personuppgifter minst en gång per år.
Behandling av Personuppgifter
Vi behandlar våra kunders personuppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtal. Endast relevanta personuppgifter som är nödvändiga för att skydda våra kunders rättsliga intressen sparas. Vid avslutat samarbete med en kund sparar vi endast de personuppgifter som krävs för att uppfylla våra förpliktelser enligt arbetsrättslig lagstiftning.
Anställdas personuppgifter behandlas för att följa våra åtaganden som arbetsgivare enligt anställningsavtal och gällande lagstiftning. Uppgifter för lönehantering, skatt och sociala avgifter lagras enligt arbetsrättslig lagstiftning och bokföringslagen.
Vi rensar kontinuerligt e-postmeddelanden efter att de hanterats, om de inte krävs för att uppfylla avtalsenliga förpliktelser.
I enlighet med GDPR har du rätt att en gång per kalenderår begära information om vilka personuppgifter som behandlas om dig. Begäran ska vara skriftlig och underskriven och skickas till Flora Assistans.
Behandling av Personuppgifter som kräver samtycke
Vi kräver samtycke från anhöriga till anställda för att behandla deras kontaktuppgifter. Samtycke lämnas skriftligen och kan alltid återkallas.
Vi sparar inte personuppgifter som uppkommit under anställningsprocessen.
Incidentrapportering
Alla incidenter kring hantering av personuppgifter ska omedelbart rapporteras till verksamhetsansvarig eller info@floraassistans.se. Incidenter ska inom 72 timmar rapporteras till Datainspektionen och nödvändiga åtgärder vidtas.